Voedselbank verruimt en verandert toelatingsnorm voor klanten

Per 1 januari 2018 veranderen de toelatingsnormen van de voedselbanken fors. Enerzijds worden de klassieke normbedragen van de voedselbank verhoogd met 7%. Anderzijds worden de toelatingsnormen op een andere manier berekend, waarbij gebruik is gemaakt van cijfers uit de Nibud minimum voorbeeld begrotingen. Dit is nieuw en brengt een andere methodiek van toerekening met zich mee. Zo wordt er rekening gehouden met meer uitgavenposten en komen klanten eerder in aanmerking voor een pakket.
Effectief komt de verandering neer op een verruiming van de toelatingscriteria van bijna 100 euro.

Verhoging normbedrag
De normbedragen worden ook in 2018 verruimd. Het basisbedrag per huishouden wordt met 10 euro verhoogd tot € 130. Daarnaast wordt het bedrag per persoon verruimd met 5 euro tot € 85.

Het basisbedrag per huishouden : € 130
Het basisbedrag per persoon: € 85

Toelatingsnorm (in euro’s per maand) Per 1-1-2018 Per 1-1-2017
1-persoon € 215 (130+85) € 200
2 volwassenen € 300 (130+2*85) € 280
1 volwassene en 1 kind € 300 (130+2*85) € 280
1 volwassene en 2 kinderen € 385 (130+3*85) € 360
2 volwassenen en 2 kinderen € 470 (130+ 4*85) € 440
1 volwassene en 3 kinderen € 470 (130 + 4*85) € 440
etc.

 

Gebruik Nibud cijfers

De voedselbanken hebben de Nibud voorbeeldbegrotingen gebruikt bij het bepalen van de toelatingsnormen van het de voedselbanken. Ze willen hiermee duidelijk zichtbaar maken hoe zij tot toelatingscriteria komen. De voedselbanken hebben een eigen berekening gemaakt op basis van de uitgavencijfers die het Nibud gebruikt in deze Nibud voorbeeldbegrotingen.

Als gevolg hiervan wordt rekening gehouden met meer uitgaven posten (tot € 79) dan voorheen.

Per saldo leiden beide wijzigingen tot een verruiming van € 94 voor eenpersoons huishouden (oplopend met 5 euro per extra persoon in een huishouden).
De voedselbanken verruimen deze norm nu ze voldoen aan de eisen van voedselveiligheid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de supermarkten dientengevolge meer voedsel doneren dat anders weggegooid zou worden.

In het eerste kwartaal inventariseren de voedselbanken hoeveel klanten in 2017 geholpen werden. Een persbericht hierover wordt eind februari  2018 verwacht.

————————————————————————————————————————–

Over Voedselbank Almelo

In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. De voedselbanken helpen de armsten door ze tijdelijk te voorzien van voedselpakketten. Om hun klanten van eten te kunnen voorzien, werken ze samen met bedrijven, instellingen, overheden en particulieren. Zo zorgen ze er samen voor dat armoede wordt bestreden, voedseloverschotten verdwijnen en het milieu minder wordt belast. Om de zelfredzaamheid van hun klanten te vergroten, werken de voedselbanken samen met lokale organisaties die hun klanten helpen om weer op eigen benen te staan. Voedselhulp moet immers altijd tijdelijk zijn.

Uitgangspunten bij de toekenning van een voedselpakket zijn:

  • Onze hulp is noodhulp en onze pakketten zijn een aanvulling op datgene wat

onze klanten zelf kunnen doen.

  • Van onze klanten wordt verwacht, dat zij op enige termijn zullen meewerken

aan het vinden van oplossing voor hun financiële probleem. We noemen dat:

“Geen pakket zonder traject”.

Website: www.voedselbankalmelo.nl
Contactpersoon voor meer informatie:

Ina Smit, coördinator intake te bereiken via intake@voedselbankalmelo.nl of 06 24920749